Відому картину Іллі Рєпіна "Бурлаки на Волзі" знають і пам'ятають усі. Про тяжку долю нещасних героїв цього твору живопису нам розповідали вчителі, і всі ми переймалися жалем і співчуттям до їх нелегку долю і способу, яким вони змушені були добувати їжу собі і своїм родинам.
Однак дещо з важливих деталей для багатьох з колишніх учнів так і залишилося нерозкритою таємницею. Між тим, в цій картині важлива кожна деталь.
5. Кашоваром і сокольним старостою (тобто відповідальним за чистоту гальюна на кораблі) був наймолодший з бурлак - сільський хлопець Ларько, що відчував на собі справжню дідівщину.
Вважаючи свої обов'язки більш ніж достатніми, Ларько часом скандалив і демонстративно відмовлявся тягнути лямку.
6. "Халтурники"
У кожній артілі траплялися і просто недбайливі, як ця людина з кисетом. Принагідно вони були не проти перекласти частину ноші на плечі інших.
7. "Наглядач"
Ззаду йшли самі сумлінні бурлаки, вони тиснули халтурників.
8. Косний або відсталий
Косний - так називався бурлака, який замикав рух. Він стежив, щоб линва не чіпляла за камені і кущі на березі. Косний зазвичай дивився під ноги і чалився особняком, щоб мати можливість йти у власному ритмі. У косні/відсталі вибирали досвідчених, але хворих або слабких.
9-10. Разшива і прапор
Вид барки. На таких возили вгору по Волзі ельтонску сіль, каспійську рибу і тюленій жир, уральське залізо і перські товари (бавовну, шовк, рис, сухофрукти). Артіль набиралася по вазі навантаженого судна з розрахунку приблизно 250 пудів на людину. Вантаж, який тягнуть вгору по річці 11 бурлак, важить не менше 40 тонн.
До порядку смуг на прапорі ставилися не надто уважно, і часто піднімали догори ногами, як тут.
11 і 13. Лоцман і Водолій
Лоцман - людина на кермі, фактично капітан корабля. Він заробляє більше всієї артілі, разом узятої, дає вказівки бурлак і виробляє маневри як кермом, так і блоками, які регулюють довжину линви. Зараз расшива робить поворот, обходячи мілину.
Водолій - тесляр, який Конопатити і ремонтує судно, стежить за збереженням товару, несе за нього матеріальну відповідальність при навантаженні і розвантаженні. За договором він не має права залишати розшиваючи під час рейсу і заміщає господаря, керуючи від його імені.
12. Линва - трос, до якого чалятся бурлаки
Поки барку вели вздовж обриву, тобто біля самого берега, линва була витравлена метрів на 30. Але ось лоцман послабив її, расшива відходить від берега. Через хвилину линва натягнеться як струна і бурлак доведеться спочатку стримати інерцію судна, а потім тягнути з усіх сил. У цей момент шишка затягне запевки "Ось пішли да повели, / Правою-лівою заступили. / Ой раз, ще раз, / Ще разок, ще раз ... "і т. д., поки артіль не вий дет в ритм і не рушить уперед.
14. Парус
Порушувалося при попутному вітрі, тоді корабель ішов набагато легше і швидше. Зараз вітрило прибраний, а вітер зустрічний, так що бурлак важче йти і у них не виходить робити широкий крок.
15. Різьба на розшиві
З XVI століття волзькі розшиваючи було прийнято прикрашати вигадливою різьбою. Вважалося, що вона допомагає кораблю піднятися проти течії. Кращі в країні фахівці з сокирної роботі займалися саме розшиваючи. Коли в 1870-і роки пароплави витіснили з річки дерев'яні барки, майстри розбрелися в пошуках заробітку, і в дерев'яній архітектурі Середньої Росії настала тридцятирічна епоха чудових різьблених наличників. Пізніше різьблення, що вимагає високої кваліфікації, поступилася місцем більш примітивного випилювання по трафарету.
Однак дещо з важливих деталей для багатьох з колишніх учнів так і залишилося нерозкритою таємницею. Між тим, в цій картині важлива кожна деталь.
1. Бечевник
Потоптана прибережна смуга, по якій ходили бурлаки. Імператор Павло заборонив тут будувати паркани та будівлі, але цим і обмежився. Ні кущі, ні каміння, ні заболочені місця зі шляху бурлак не усувалися, так що написане Рєпіним місце можна вважати ідеальною ділянкою дороги.
2. Шишка - бригадир бурлак
Їм ставав спритний, сильний і досвідчений чоловік, який знав багато пісень. В артілі, яку відобразив Рєпін, шишкою був поп-розстрига Канін (збереглися начерки, де художник вказав імена деяких персонажів). Бригадир чалився, тобто кріпив свою лямку, попереду всіх і задавав ритм руху. Кожен крок бурлаки робили синхронно з правої ноги, потім підтягуючи ліву. Від цього вся артіль на ходу погойдувалася. Якщо хтось збивався з кроку, люди стикалися плечима, і шишка давав команду "сіно - солома" поновлюючи рух в ногу. Щоб підтримувати ритм на вузьких стежках над обривами, від бригадира було потрібно велике вміння.
3. Підшишельні - найближчі помічники шишки, які чалилися праворуч і ліворуч від нього.
По ліву руку від Канина йде Ілька-моряк - артільний староста, що закуповував провіант і видавав бурлакам їх платню. За часів Рєпіна вона було невеликою - 30 копійок на день. Стільки, наприклад, коштувало перетнути візником всю Москву, проїхавши зі Знам'янки в Лефортово. За спинами підшишельних чалилися ті, що потребували особливого контролю.
4. "Кабальні" як людина з трубкою, ще на початку шляху встигали розтринькати платню за весь рейс. Будучи в боргу перед артіллю, вони працювали за харчі й не особливо старалися.
Вважаючи свої обов'язки більш ніж достатніми, Ларько часом скандалив і демонстративно відмовлявся тягнути лямку.
6. "Халтурники"
У кожній артілі траплялися і просто недбайливі, як ця людина з кисетом. Принагідно вони були не проти перекласти частину ноші на плечі інших.
7. "Наглядач"
Ззаду йшли самі сумлінні бурлаки, вони тиснули халтурників.
8. Косний або відсталий
Косний - так називався бурлака, який замикав рух. Він стежив, щоб линва не чіпляла за камені і кущі на березі. Косний зазвичай дивився під ноги і чалився особняком, щоб мати можливість йти у власному ритмі. У косні/відсталі вибирали досвідчених, але хворих або слабких.
9-10. Разшива і прапор
До порядку смуг на прапорі ставилися не надто уважно, і часто піднімали догори ногами, як тут.
11 і 13. Лоцман і Водолій
Лоцман - людина на кермі, фактично капітан корабля. Він заробляє більше всієї артілі, разом узятої, дає вказівки бурлак і виробляє маневри як кермом, так і блоками, які регулюють довжину линви. Зараз расшива робить поворот, обходячи мілину.
Водолій - тесляр, який Конопатити і ремонтує судно, стежить за збереженням товару, несе за нього матеріальну відповідальність при навантаженні і розвантаженні. За договором він не має права залишати розшиваючи під час рейсу і заміщає господаря, керуючи від його імені.
12. Линва - трос, до якого чалятся бурлаки
Поки барку вели вздовж обриву, тобто біля самого берега, линва була витравлена метрів на 30. Але ось лоцман послабив її, расшива відходить від берега. Через хвилину линва натягнеться як струна і бурлак доведеться спочатку стримати інерцію судна, а потім тягнути з усіх сил. У цей момент шишка затягне запевки "Ось пішли да повели, / Правою-лівою заступили. / Ой раз, ще раз, / Ще разок, ще раз ... "і т. д., поки артіль не вий дет в ритм і не рушить уперед.
14. Парус
Порушувалося при попутному вітрі, тоді корабель ішов набагато легше і швидше. Зараз вітрило прибраний, а вітер зустрічний, так що бурлак важче йти і у них не виходить робити широкий крок.
15. Різьба на розшиві
З XVI століття волзькі розшиваючи було прийнято прикрашати вигадливою різьбою. Вважалося, що вона допомагає кораблю піднятися проти течії. Кращі в країні фахівці з сокирної роботі займалися саме розшиваючи. Коли в 1870-і роки пароплави витіснили з річки дерев'яні барки, майстри розбрелися в пошуках заробітку, і в дерев'яній архітектурі Середньої Росії настала тридцятирічна епоха чудових різьблених наличників. Пізніше різьблення, що вимагає високої кваліфікації, поступилася місцем більш примітивного випилювання по трафарету.
Немає коментарів:
Дописати коментар