середа, 22 липня 2015 р.

Про що розповідає картина Іллі Рєпіна "Бурлаки на Волзі» і чому важлива кожна деталь

Відому картину Іллі Рєпіна "Бурлаки на Волзі" знають і пам'ятають усі. Про тяжку долю нещасних героїв цього твору живопису нам розповідали вчителі, і всі ми переймалися жалем і співчуттям до їх нелегку долю і способу, яким вони змушені були добувати їжу собі і своїм родинам.

Однак дещо з важливих деталей для багатьох з колишніх учнів так і залишилося нерозкритою таємницею. Між тим, в цій картині важлива кожна деталь.
1. Бечевник
Потоптана прибережна смуга, по якій ходили бурлаки. Імператор Павло заборонив тут будувати паркани та будівлі, але цим і обмежився. Ні кущі, ні каміння, ні заболочені місця зі шляху бурлак не усувалися, так що написане Рєпіним місце можна вважати ідеальною ділянкою дороги.
2. Шишка - бригадир бурлак
Їм ставав спритний, сильний і досвідчений чоловік, який знав багато пісень. В артілі, яку відобразив Рєпін, шишкою був поп-розстрига Канін (збереглися начерки, де художник вказав імена деяких персонажів). Бригадир чалився, тобто кріпив свою лямку, попереду всіх і задавав ритм руху. Кожен крок бурлаки робили синхронно з правої ноги, потім підтягуючи ліву. Від цього вся артіль на ходу погойдувалася. Якщо хтось збивався з кроку, люди стикалися плечима, і шишка давав команду "сіно - солома" поновлюючи рух в ногу. Щоб підтримувати ритм на вузьких стежках над обривами, від бригадира було потрібно велике вміння.
3. Підшишельні - найближчі помічники шишки, які чалилися праворуч і ліворуч від нього.
По ліву руку від Канина йде Ілька-моряк - артільний староста, що закуповував провіант і видавав бурлакам їх платню. За часів Рєпіна вона було невеликою - 30 копійок на день. Стільки, наприклад, коштувало перетнути візником всю Москву, проїхавши зі Знам'янки в Лефортово. За спинами підшишельних чалилися ті, що потребували особливого контролю.
4. "Кабальні" як людина з трубкою, ще на початку шляху встигали розтринькати платню за весь рейс. Будучи в боргу перед артіллю, вони працювали за харчі й не особливо старалися.

5. Кашоваром і сокольним старостою (тобто відповідальним за чистоту гальюна на кораблі) був наймолодший з бурлак - сільський хлопець Ларько, що відчував на собі справжню дідівщину.
Вважаючи свої обов'язки більш ніж достатніми, Ларько часом скандалив і демонстративно відмовлявся тягнути лямку.
6. "Халтурники"
У кожній артілі траплялися і просто недбайливі, як ця людина з кисетом. Принагідно вони були не проти перекласти частину ноші на плечі інших.
7. "Наглядач"
Ззаду йшли самі сумлінні бурлаки, вони тиснули халтурників.
8. Косний або відсталий
Косний - так називався бурлака, який замикав рух. Він стежив, щоб линва не чіпляла за камені і кущі на березі. Косний зазвичай дивився під ноги і чалився особняком, щоб мати можливість йти у власному ритмі. У косні/відсталі вибирали досвідчених, але хворих або слабких.
9-10. Разшива і прапор

Вид барки. На таких возили вгору по Волзі ельтонску сіль, каспійську рибу і тюленій жир, уральське залізо і перські товари (бавовну, шовк, рис, сухофрукти). Артіль набиралася по вазі навантаженого судна з розрахунку приблизно 250 пудів на людину. Вантаж, який тягнуть вгору по річці 11 бурлак, важить не менше 40 тонн.
До порядку смуг на прапорі ставилися не надто уважно, і часто піднімали догори ногами, як тут.
11 і 13. Лоцман і Водолій

Лоцман - людина на кермі, фактично капітан корабля. Він заробляє більше всієї артілі, разом узятої, дає вказівки бурлак і виробляє маневри як кермом, так і блоками, які регулюють довжину линви. Зараз расшива робить поворот, обходячи мілину.
Водолій - тесляр, який Конопатити і ремонтує судно, стежить за збереженням товару, несе за нього матеріальну відповідальність при навантаженні і розвантаженні. За договором він не має права залишати розшиваючи під час рейсу і заміщає господаря, керуючи від його імені.
12. Линва - трос, до якого чалятся бурлаки
Поки барку вели вздовж обриву, тобто біля самого берега, линва була витравлена ​​метрів на 30. Але ось лоцман послабив її, расшива відходить від берега. Через хвилину линва натягнеться як струна і бурлак доведеться спочатку стримати інерцію судна, а потім тягнути з усіх сил. У цей момент шишка затягне запевки "Ось пішли да повели, / Правою-лівою заступили. / Ой раз, ще раз, / Ще разок, ще раз ... "і т. д., поки артіль не вий дет в ритм і не рушить уперед.
14. Парус
Порушувалося при попутному вітрі, тоді корабель ішов набагато легше і швидше. Зараз вітрило прибраний, а вітер зустрічний, так що бурлак важче йти і у них не виходить робити широкий крок.
15. Різьба на розшиві
З XVI століття волзькі розшиваючи було прийнято прикрашати вигадливою різьбою. Вважалося, що вона допомагає кораблю піднятися проти течії. Кращі в країні фахівці з сокирної роботі займалися саме розшиваючи. Коли в 1870-і роки пароплави витіснили з річки дерев'яні барки, майстри розбрелися в пошуках заробітку, і в дерев'яній архітектурі Середньої Росії настала тридцятирічна епоха чудових різьблених наличників. Пізніше різьблення, що вимагає високої кваліфікації, поступилася місцем більш примітивного випилювання по трафарету.

Немає коментарів: